Wychowanie ekologiczne w przedszkolu

podrozdział pracy magisterskiej

Założenia programowe w zakresie znajomości pojęć ekologicznych przez dzieci 6 letnie

Wychowanie przedszkolne wspomaga rozwój i wczesną edukację dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej. Uczenie się dzieci odbywa się w różnych sytuacjach i okolicznościach. Nauczyciel tworzy sytuacje edukacyjne przez organizowanie środowiska wychowującego, nauczającego przez dostarczenie treści oraz stosowanie różnorodnych metod
i form pracy z dziećmi w ramach określonych obszarów rozwoju osobowości. Zadania podane w poszczególnych obszarach edukacyjnych są ze sobą integralnie powiązane. Rozwój osobowości staje się w ten sposób rezultatem wielostronnego intensywnego uczestniczenia dziecka w działaniu, przeżywaniu
i poznawaniu otaczającego świata.

Jednym z podstawowych środków edukacji ekologicznej, zdeterminowanym celami, są treści kształcenia. W tym miejscu zwracamy szczególną uwagę na te treści, które zawarte są w obowiązującym programie wychowania w przedszkolu i dotyczą edukacji ekologicznej.

W swojej pracy z dziećmi wykorzystuję program wychowania przedszkolnego opracowany przez Brygidę Łojewską pt. „W świecie przedszkolaka”. Program zgodny jest z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN (Dz. U. Nr 2/2000 – Rozporządzenie MEN z dnia 1.12.1999R.) uwzględniającą najnowsze dążenia reformy oświatowej w Polsce.

Przechodząc do szczegółów, program ten wskazuje następujące obszary edukacji proekologicznej zalecane do realizacji w grupie dzieci 6 letnich:

  • rozumienie roli świeżego powietrza dla zdrowia
  • tworzenie sytuacji sprzyjających działaniu dziecka na rzecz przyrody, np. pielęgnowanie roślin w sali i w ogrodzie przedszkolnym
  • udział w podejmowaniu działań zapewniających czystość ogrodu przedszkolnego. Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody
    i nagradzanie pochwałami takich zachowań
  • czynne uczestniczenie w upowszechnianiu informacji dotyczących ochrony przyrody np. wykonywanie tabliczek informujących
    o miejscu pojemników na śmieci w ogrodzie przedszkolnym, miejscach zabaw
  • coraz dokładniejsze rozumienie roli przyrody w życiu człowieka,
    a także konieczności jej ochrony wraz ze znajomością sposobów chronienia dostępnych dzieciom
  • przeciwstawianie się bezmyślnemu niszczeniu przyrody
    i przejawom okrucieństwa w stosunku do niej (…)
  • świadome przestrzeganie zakazu niepotrzebnego zrywania roślin chronionych i właściwego zachowania się w rezerwatach przyrody
    z równoczesnym podkreśleniem ich znaczenia. [1]

[1] B. Łojewska: W świecie przedszkolaka, Program wychowania przedszkolnego, Koba, Kraków 2001

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.