Praca nauczyciela

E. Siemiak – Tylikowska i H. Kwiatkowska uważają, że zjawiska i warunki, które towarzyszą pracy nauczycielskiej w programach reformacyjnych systemów edukacji to:

–         konieczność poznania teraźniejszości i patrzenia w przyszłość,

–         przewidywanie i ancypowanie zmian społecznych i ekonomicznych, w tym polityki zatrudnienia,

–         nowe wymogi rozwijania nowoczesnych i efektywnych form, metod i środków pracy dydaktyczno- wychowawczej,

–         nowa świadomość w środowisku nauczycielskim polegająca na tym, że ich zadaniem jest nie tylko przekazywanie wiedzy i jej kształtowanie osobowości wychowanków oraz ich stosunku do przeszłości, teraźniejszości , a w szczególności do zmian w trudno przewidywanej przeszłości. ( E. Siemiak – Tylikowska, H. Kwiatkowska,1998, s. 257 ).

Zasadnicze hasło współczesnej edukacji to: rozumieć świat – kierować sobą.

Znajduje się w niej ogromny obszar praw i powinności nauczycielskich oraz wszystkich podmiotów edukacji. Aby dobrze kształcić młodzież nauczyciel musi patrzeć w przyszłość.

Jednym z najważniejszych zadań współczesnych nauczycieli jest wychowanie uczniów na obywateli z Europy. W szkole uczniowie mają uczyć się koniecznych form współżycia społecznego, rozwijać w sobie umiejętności myślenia i działania. W świetle tych potrzeb nauczyciele powinni być wychowawcami, przekazicielami kultury, norm i wartości, organizatorami czasu wolnego, animatorami, opiekunami doradcami i przywódcami.

            Według M. J. Szymańskiego do głównych kierunków przemian edukacyjnych, zaliczamy trzy wielkie procesy dokonujące się we wszystkich prawie krajach, a zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych. Są to: upowszechnienie kształcenia szkolnego, tzw. edukacji nieformalnej, realizacji kolejnych etapów demokratyzacji oświaty oraz wielostronne przeobrażenia szkoły, mające na celu podniesienie jego efektywności. ( M. J. Szymański, 1998, s. 13 )

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Analiza wyników badań Czynniki mające wpływ na kształtowanie zainteresowań dojrzałość szkolna DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA STEFANA SZUMANA dziecko edukacja koniec okresu przedszkolnego Kontakt z książką i czasopismem Metody aktywizujące a program wychowania przedszkolnego Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym w świetle literatury METODY BADAŃ PSYCHOLOGII PEDAGOGICZNEJ WEDŁUG STEFANA SZUMANA Metodyka i zakres preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym Nauczyciel wychowania przedszkolnego nauka szkolna nauka w szkole NOWE WYCHOWANIE - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE Organizacja i przebieg badań Osoby opiekujące się dzieckiem Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym pisanie prac Podstawa programowa wyznacznikiem programów wychowania przedszkolnego pojęcie czasu wolnego w literaturze POZNANIE ŚWIATA - ROZWÓJ PSYCHIKI CZŁOWIEKA praca magisterska Praca nauczyciela prace dotyczące poziomu rozwoju mowy dzieci prace magisterskie prace z pedagogiki przedszkole przygotowanie dziecka Przykłady i analiza sytuacji eksperymentalnych próby korygowania wypowiedzi dzieci Rozwijanie czynności umysłowych dzieci start szkolny Uroczystości przedszkolne Uzasadnienie wyboru tematu pracy Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności różnicowania stosunków przestrzennych figur u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Współpraca przedszkola z rodzicami Współpraca rodziców z przedszkolem wstęp pracy magisterskiej wychowanie wychowanie przedszkolne Wykorzystanie dramy w przedszkolu zajęcia otwarte Zmienne i wskaźniki ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STEFANA SZUMANA
%d blogerów lubi to: