Postępy dokonujące się w rozwoju mowy i myślenia dzieci

Rodzice pilnie śledzą postępy dokonujące się w rozwoju mowy i myślenia dzieci; odzwierciedleniem ich poglądów i ocen dotyczących tych kwestii są dane zawarte w tabelach 1 i 2.

Tabela nr 1. Ocena poprawności mówienia w środowisku rodzinnym (w opinii rodziców)

Opinia rodziców na temat   poprawności wypowiedzi

Liczba

%

potwierdzenie   poprawności

31

81,6

Zaprzeczenie

7

18,4

Razem

38

100

Dane zawarte w tabeli wskazują, że w zdecydowanej większości rodzice pozytywnie oceniają poziom poprawności językowej swoich dzieci.

Tabela nr 2. Ocena zasobu słownictwa dziecka w opinii rodziców.

Słownik   dziecka

Liczba

%

ubogi

średni

18

47,3

bogaty

20

52,7

Razem

38

100

 

Jak wynika z tabeli niewiele ponad 50% dzieci w opinii rodziców posiada bogaty zasób słownictwa, a blisko połowa średni zasób, co wskazuje na potrzebę systematycznej pracy nad rozwojem mowy.

Widzimy więc, że rozwój umysłowy w tym wieku jest bardzo złożony, a wychowanie umysłowe należy do istotnych składników, które rozwijają wszechstronnie osobowość, mają szczególnie na celu kształtowanie u dziecka stosunek do poznawanego świta i do samego siebie. Do naczelnych i podstawowych zadań pedagogicznych współczesnej rodziny należy kształtowanie osobowości dziecka. W środowisku rodzinnym kształtuje ono fundamenty swej osobowości na bazie zdobywanych tu doświadczeń i przeżywanych treści. Najbardziej jednak uwrażliwione jest na oddziaływanie wychowawcze rodziny dziecko w wieku przedszkolnym.

Wychowanie umysłowe to proces kształcenia dzieci poprzez rozwijanie aktywności i czynności intelektualnych, budzenie ciekawości i potrzeby wiedzy o świecie oraz poprzez przyswajanie elementarnych wiadomości i praktycznych umiejętności, przydatnych w życiu codziennym. Sfera intelektualna osobowości dziecka rozwija się poprzez planową, przemyślaną, systematycznie prowadzoną pracę rodziców nad kształtowaniem podstawowych pojęć i umiejętności.

Uświadomienie sobie przez rodziców prawidłowości rozwoju umysłowego, charakteryzujących dany okres wiekowy oraz celów procesu wychowania intelektualnego jest podstawowym warunkiem efektywności pedagogicznej.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Analiza wyników badań Czynniki mające wpływ na kształtowanie zainteresowań dojrzałość szkolna DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA STEFANA SZUMANA dziecko edukacja Integracja sensoryczna koniec okresu przedszkolnego Kontakt z książką i czasopismem Metody aktywizujące a program wychowania przedszkolnego Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym w świetle literatury METODY BADAŃ PSYCHOLOGII PEDAGOGICZNEJ WEDŁUG STEFANA SZUMANA Metodyka i zakres preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym Nauczyciel wychowania przedszkolnego nauka szkolna nauka w szkole NOWE WYCHOWANIE - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE Organizacja i przebieg badań Osoby opiekujące się dzieckiem Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym pisanie prac Podstawa programowa wyznacznikiem programów wychowania przedszkolnego pojęcie czasu wolnego w literaturze POZNANIE ŚWIATA - ROZWÓJ PSYCHIKI CZŁOWIEKA praca magisterska Praca nauczyciela prace dotyczące poziomu rozwoju mowy dzieci prace magisterskie prace z pedagogiki Problemy badawcze i hipotezy przedszkole przygotowanie dziecka Przykłady i analiza sytuacji eksperymentalnych próby korygowania wypowiedzi dzieci Rozwijanie czynności umysłowych dzieci start szkolny Uroczystości przedszkolne Uzasadnienie wyboru tematu pracy Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności rozpoznawania form geometrycznych (stałość spostrzegania) u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności różnicowania stosunków przestrzennych figur u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Współpraca przedszkola z rodzicami Współpraca rodziców z przedszkolem wstęp pracy magisterskiej wychowanie wychowanie przedszkolne Wykorzystanie dramy w przedszkolu zajęcia otwarte Zmienne i wskaźniki ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STEFANA SZUMANA
%d blogerów lubi to: