Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym

Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym ma, podobnie jak uwaga charakter mimowolny. Zapamiętuje ono to, co szczególnie zwróciło jego uwagę, co jest interesujące i ma dla niego wartość uczuciową: przyjemną lub przykrą. Zwłaszcza rzeczy przykre dziecko pamięta długo. Zapamiętuje też łatwiej to, co jest dla niego bliskie i zrozumiałe, co może mieć dla niego wartość w zabawie, czy przy zajęciach. Pamięć dziecka ze względu na przyszłą naukę, wymaga rozwijania, ale nie przeciążenia jej np. przez uczenie długich wierszy jest szkodliwe.

Małe dzieci łatwo biorą twory fantazji za rzeczywistość. Wyobraźnia, fantazja odgrywa wielką rolę w życiu i działalności człowieka. Jednak zbytnie oderwanie od rzeczywistości nie jest pożądane. Praca nad dzieckiem o wybitnej fantazji wymaga taktownego postępowania wychowawczego.

Wraz z rozwojem spostrzeżeń, uwagi, pamięci i wyobraźni rozwija się mowa i myślenie dziecka. Rozwój mowy jest ściśle powiązany z rozwojem myślenia. Procesy to niezwykle wspiera zainteresowanie dzieci czytelnictwem. które rodzice w pełni potwierdzają. Świadczą o tym dane zawarte w poniższej tabeli.

Tabela. Zainteresowanie dzieci czytaniem oraz słuchaniem książek.

Czytanie oraz słuchanie książek przez dzieci

Liczba

%

potwierdzenie   przez rodziców

35

92,1

zaprzeczenie   przez rodziców

3

7,9

Razem

38

100

 

Jak wynika z tabeli, ponad 92% dzieci jest zainteresowana czytaniem oraz słuchaniem książek, a blisko 8% nie przejawia tych zainteresowań. Można więc wnioskować, że rodzice świadomie wspierają ten rozwój i poświęcają czas na kształtowanie tego zainteresowania. W okresie przedszkolnym dokonuje się olbrzymi postęp w rozwoju mowy. Bogaci się słownik, zasób używanych słów. Stopniowo dziecko przyswaja sobie poprawne formy językowe. Posługuje się nie tylko rzeczownikami i czasownikami, ale również przymiotnikami, przysłówkami, zaimkami, dzięki którym wyraża cechy przedmiotów i stosunki, które je łączą. Bogaci się treść mowy dziecka, co zależy przede wszystkim od tego, czy osoby, z którymi ono obcuje mówią prawidłowo i czy często z nim rozmawiają przy różnych okazjach. Mowa dziecka ma swoisty dźwięk i emocjonalny wyraz. Dziecko używa wykrzykników, zaskakujących porównań, nowych wymyślonych przez siebie wyrazów.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Analiza wyników badań Czynniki mające wpływ na kształtowanie zainteresowań dojrzałość szkolna DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA STEFANA SZUMANA dziecko edukacja koniec okresu przedszkolnego Kontakt z książką i czasopismem Metody aktywizujące a program wychowania przedszkolnego Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym w świetle literatury METODY BADAŃ PSYCHOLOGII PEDAGOGICZNEJ WEDŁUG STEFANA SZUMANA Metodyka i zakres preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym Nauczyciel wychowania przedszkolnego nauka szkolna nauka w szkole NOWE WYCHOWANIE - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE Organizacja i przebieg badań Osoby opiekujące się dzieckiem Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym pisanie prac Podstawa programowa wyznacznikiem programów wychowania przedszkolnego pojęcie czasu wolnego w literaturze POZNANIE ŚWIATA - ROZWÓJ PSYCHIKI CZŁOWIEKA praca magisterska Praca nauczyciela prace dotyczące poziomu rozwoju mowy dzieci prace magisterskie prace z pedagogiki przedszkole przygotowanie dziecka Przykłady i analiza sytuacji eksperymentalnych próby korygowania wypowiedzi dzieci Rozwijanie czynności umysłowych dzieci start szkolny Uroczystości przedszkolne Uzasadnienie wyboru tematu pracy Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności różnicowania stosunków przestrzennych figur u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Współpraca przedszkola z rodzicami Współpraca rodziców z przedszkolem wstęp pracy magisterskiej wychowanie wychowanie przedszkolne Wykorzystanie dramy w przedszkolu zajęcia otwarte Zmienne i wskaźniki ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STEFANA SZUMANA
%d blogerów lubi to: