Zajęcia otwarte w przedszkolu

Bardzo cenną formą współpracy z rodzicami są zajęcia otwarte, zajęcia te są prowadzone przez nauczycielkę, a uczestniczący w nich rodzice „mają okazję obserwować prawidłowe sposoby kierowania działalnością dzieci, wyzwalania ich aktywności, jak również ocenić własne dziecko na tle rówieśników.”1 Zajęcia otwarte powinny stanowić dla rodziców wzór dobrej pracy, nie powinny budzić nieporozumień i zazdrości wśród nich. Dlatego nauczycielka prowadząca takie zajęcia powinna posiadać duże umiejętności pedagogiczne, takt i dobrze znać każdego wychowanka. Podczas takiego zajęcia rodzice powinni mieć okazję zobaczyć własne dziecko aktywnie w nim uczestniczące. Dlatego nie należy prowadzić takich zajęć, w czasie których część dzieci będzie miała okazję coś powiedzieć lub wykonać, a inne dzieci będą siedziały i przyglądały się. Po takich zajęciach niektórzy rodzice czują się zawiedzeni, a nawet rozżaleni. Najodpowiedniejsze są dla rodziców takie zajęcia, w czasie których wszystkie dzieci w grupie wykonują to samo zadanie. Do zadań takich należy działalność plastyczna, np. rysowanie, wycinanie, lepienie z plasteliny, gliny na podany przez nauczycielkę temat, mogą to być ćwiczenia gimnastyczne, artykulacyjne, zajęcia umuzykalniające, zabawa inscenizowana czy słuchanie opowiadania. Podczas zajęcia, w czasie którego wszystkie dzieci realizują to samo zadanie, każde z rodziców obserwuje pracę własnego dziecka i jej rezultaty, może ją porównać z efektami pracy innych dzieci, ocenić stopień usprawnienia, zakres wiadomości i umiejętności, poznać jego zachowanie w czasie zajęć dydaktycznych. Rodzice, którzy stwierdzą, że ich dziecko jest słabsze w porównaniu z rówieśnikami, bardziej się tym przejmują niż wtedy, gdy informuje ich o tym nauczycielka. Chętniej potem zwracają się do niej o radę i pomoc.


1 „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu.” pod red. Ireny Dudzińskiej, Warszawa WSiP 1983, s. 531

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Analiza wyników badań Czynniki mające wpływ na kształtowanie zainteresowań dojrzałość szkolna DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA STEFANA SZUMANA dziecko edukacja koniec okresu przedszkolnego Kontakt z książką i czasopismem Metody aktywizujące a program wychowania przedszkolnego Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym w świetle literatury METODY BADAŃ PSYCHOLOGII PEDAGOGICZNEJ WEDŁUG STEFANA SZUMANA Metodyka i zakres preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym Nauczyciel wychowania przedszkolnego nauka szkolna nauka w szkole NOWE WYCHOWANIE - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE Organizacja i przebieg badań Osoby opiekujące się dzieckiem Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym pisanie prac Podstawa programowa wyznacznikiem programów wychowania przedszkolnego pojęcie czasu wolnego w literaturze POZNANIE ŚWIATA - ROZWÓJ PSYCHIKI CZŁOWIEKA praca magisterska Praca nauczyciela prace dotyczące poziomu rozwoju mowy dzieci prace magisterskie prace z pedagogiki przedszkole przygotowanie dziecka Przykłady i analiza sytuacji eksperymentalnych próby korygowania wypowiedzi dzieci Rozwijanie czynności umysłowych dzieci start szkolny Uroczystości przedszkolne Uzasadnienie wyboru tematu pracy Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności odróżniania figury i tła u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Wpływ Metody Weroniki Sherborne na rozwój zdolności różnicowania stosunków przestrzennych figur u dzieci uczestniczących w sesjach Ruchu Rozwijającego Współpraca przedszkola z rodzicami Współpraca rodziców z przedszkolem wstęp pracy magisterskiej wychowanie wychowanie przedszkolne Wykorzystanie dramy w przedszkolu zajęcia otwarte Zmienne i wskaźniki ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STEFANA SZUMANA
%d blogerów lubi to: