Różne ujęcia przygotowania dziecka do nauki szkolnej

Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole można rozpatrywać w dwóch zakresach: szerokim i wąskim.

W znaczeniu szerokim jest to – kształtowanie przez cały okres wychowania przedszkolnego osobowości dziecka, zdolności poznawczych, operacji umysłowych , takich jak: porównywanie, uogólnianie, analiza i synteza, a także postaw społeczno- moralnych i charakteru. Wiąże się ze stymulacją rozwoju poprzez zdobywanie różnorodnych doświadczeń oraz z nadaniem działalności dziecka charakteru poznawczego.

W znaczeniu wąskim- przygotowanie do szkoły jest zdobywaniem wiadomości i umiejętności bezpośrednio związanych z wymaganiami szkoły tj. czytania, pisania, liczenia. Musi ono być wplecione w różnorodne zabawy i zajęcia i łączyć się z treściami wszystkich dziedzin wychowania w przedszkolu.

Można powiedzieć iż dziecko w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym uczy się całkowicie spontanicznie, naturalnie, w każdych okolicznościach, niejako mimowolnie, a nawet przypadkowo. Drugim rodzajem uczenia się jest uczenie się „reaktywne” pod kierunkiem dorosłego. Uczenie staje się działalnością celową, ukierunkowaną, wymagającą od uczącego się coraz większej samodzielności intelektualnej, zdolności koncentracji na wykonywanym zadaniu, wytrwałości w pokonywaniu przeszkód. [ L. Wygotski 1971, s. 520] Tak więc w wieku sześciu lat przemianom podlega relacja dziecka z otoczeniem w zakresie uczenia się.

Dokonują się w nim zmiany pozwalające na samodzielne, odpowiedzialne podejmowanie i realizowanie zadań stawianych przez otoczenie. Aktywność dziecka staje się coraz bardziej intencjonalna, planowa i systematyczna, jest coraz lepiej zorganizowana. Dziecko staje się coraz bardziej wytrwałe , zdolne do pracy zespołowej, do podporządkowywania się innym w toku pracy.

Rola przedszkola w zakresie uczenia się dziecka polega głównie na stwarzaniu okazji, które sprzyjają zdobywaniu przez dziecko  wiadomości i umiejętności z własnej jego potrzeby. Zamierzone uczenie się w tym wieku jest możliwe wtedy, gdy wiąże się ze spontanicznym lub wywołanym przez dorosłego zainteresowaniem dziecka, a stawiane mu wymagania są odpowiednie pod względem trudności.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: